یکی از انواع امراض روانی «اختلال چند شخصیتی» نام دارد. این مرض شخص مصاب را به شخصیت‌های ایدیال اما تخیلی تبدیل می‌کند. آن‌گاه مریض روانی خود را قهرمان چند بعدی در حوادث و اسطوره های تاریخی فکر می‌کند.

در پیامی‌که آقای اشرف غنی پخش کرده است، نشانه‌های این مرض به وضاحت دیده می‌شود. عالی‌جناب بدون این‌که فکر کند چه بلایی بر سر یک سرزمین و مردمش آورده گهی خود را ماندلا، گاهی گاندی در جمع رفتگان می‌بیند و همه را نصیحت و وصیت می‌کند. اما در زندگان جنس عوض کرده و به انگلا مرکل تبدیل می‌شود و انگار سرزمین واقتصاد محکمی را به هم‌میهنانش میراث گذاشته است و طرح هفت فقره‌ای ارایه می‌دهد.

گاهی افکار بین‌المللی‌اش گرم می‌شود و به بانکی‌مون درمی‌آید و تعاملات جهانی را رقم می‌زند. و در نهایت به فکر امام مکه می‌افتد، خود را در جامه‌ی روحانیت می‌یابد و همه را به وحدانیت عدالت، پاکی، مساوات و اخوت دعوت می‌کند.

اینجا شنونده حیران است که با کی طرف است. اما یگانه چیزی که عوض نشده صدایش است. این همان صداست اما جیغ و فریاد در آن کم است که شاید یگانه خوبی این پیام باشد. به نظرم باید مداوای جلالتماب را جدی گرفت. وقتی صحت‌یاب شود، شاید خاموشی را ترجیح دهد.

دکتر ملک ستیز

۰ نظر