یک مرکز تحقیقی امریکا روز پنجشنبه ۲۶ آگست (چهارم سنبله) گزارش داد که بیش از ۴۵ طیارهٔ‌ قوای هوایی افغانستان هفتهٔ‌ گذشته به خارج از آن کشور انتقال داده شده تا از دسترسی این طیاره ها به دست گروه طالبان جلوگیری شود.
مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی CSIS بر استناد تصاویر ماهواره ای گزارش شده که ده ها طیارهٔ نظامی افغانستان در توقفگاه میدان هوایی بین المللی ترمز در ازبیکستان مشاهده شده است.

خبرگزاری اسوشیتد پرس گزارش داده است که پس از عبور از سرحد ازبیکستان، این طیاره ها شاید مجبور به نشست در میدان هوایی ترمز شدند. این طیاره ها نظامیان افغان را انتقال داده اند که در صدد پناهندگی هستند. (در همین حال، دو مقام حکومت پیشین افغانستان به صدای امریکا تایید کرده اند که قبل از سقوط کابل به دست گروه طالبان به تاریخ ۱۵ آگست ۲۰۲۱، هشت هلیکوپتر قوای هوایی افغانستان به ولایت پنجشیر انتقال یافته است، ولایتی که شماری از نظامیان پیشین به شمول کوماندو ها، خیزش های مردمی و مجاهدین سابق در حالت آماده باش جنگ بر ضد گروه طالبان هستند و رهبری آنرا احمد مسعود، پسر احمد شاه مسعود، فرمانده فقید ضد طالبان، برعهده دارد.

احمد مسعود با اشاره به مقاومت پدرش در برابر طالبان بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی گفته است که راه پدرش را دنبال می‌کند.
احمد مسعود در مقاله‌ای که در روزنامۀ امریکایی واشنگتن پست نشر شده گفته است که طالبان تنها مشکل مردم افغانستان نیست.
به گفته وی، تسلط طالبان بر افغانستان سبب خواهد شد تا این کشور به "پایگاه اصلی دهشت افگنی اسلام افراطی" مبدل شود و طرح حملات بر دموکراسی‌های جهان بار دیگر در افغانستان ریخته خواهد شد.
احمد مسعود که خود را در این مقاله "رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان" معرفی کرده است، همچنان ادعا کرده که میلیون‌ها افغان به ارزش‌های غرب باور دارند.
به گفتۀ مسعود، افغان‌ها برای ایجاد یک "جامعه باز" مبارزه طولانی کردند تا در آن دختران بتوانند داکتر شوند، رسانه‌ها آزادانه گزارش دهند و جوانان به موسیقی گوش دهند و پایکوبی کنند).

محمود منجم زاده

۰ نظر