پیکر واصف باختری، شاعر نامدار زبان فارسی، با حضور بیش از ۱۵۰ چهره فرهنگی در آرامگاه «پیرز برادرز والاها» در شمال هالیوود در شهر لس‌آنجلس امریکا به خاک سپرده شد.

واصف باختری روز پنجشنبه (۲۹ سرطان) در ۸۱ سالگی در بیمارستانی در کالیفرنیا درگذشت.

از آقای باختری بیش از بیست عنوان کتاب شعر، ترجمه شعر تحقیق در اوزان کلاسیک، نیمایی و آزاد چاپ شده است.

شمار زیادی از چهره‌های فرهنگی و سیاسی افغانستان به درگذشت واصف باختری واکنش نشان دادند و او را «شاعر شاعران» و مرگش را ضایعه بزرگ توصیف کردند.

عبدالباری جهانی، وزیر سابق اطلاعات و فرهنگ افغانستان و از شاعران مطرح زبان پشتو درباره واصف باختری نوشت: «به درستی و بدون اغراق می‌توان گفت که واصف باختری چنان ستاره درخشان شعر و ادب فارسی معاصر بود که گمان نمی‌کنم سال‌های زیادی جای خالی او پر شود.»

حامد کرزی، رئیس‌جمهور سابق افغانستان در توییتی واصف باختری را شاعر، نویسنده و پژوهشگر سرشناس و توانای افغانستان خواند و نوشت که خدمات آقای باختری در راستای غنامندی زبان و ادبیات فارسی به یادماندنی است.

میرویس بلخی، وزیر سابق معارف افغانستان درباره درگذشت باختری نوشت: «دروازه تقویم قرن بسته شد. استاد هر فارسی‌زبان و شعر دوستِ امروز و نسل‌های بعدی را وامدار خود ساخت.»

عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه در حکومت پیشین افغانستان نیز در یادداشتی نوشت: «بی‌گمان درگذشت کاج بلند شعر، زبان، تاریخ و ادبیات، ضایعه‌ای است کلان و پُر نشدنی.»

واصف باختری در نیم قرن گذشته از شمار تاثیرگذارترین و مهم‌ترین شاعران افغانستان بوده است.

کاظم کاظمی، شاعر و ویراستار درباره واصف باختری نوشت: «او شاعر شاعران ما بود، پیشکسوت و پیشگام شعر افغانستان در نیم قرن اخیر. بعد از استاد خلیل‌الله دیگر چون او نداشتیم.»

رنگین دادفر سپنتا، مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان واصف باختری را «شاعر شاعران زبان فارسی» خواند و در توییتی نوشت که واصف باختری «شاعر و اندیشمند بزرگی در گسترهٔ زبان ما بود. یک نسل از شاعران و نویسندگان کشور ما در سایهٔ شعر و زبان واصف بزرگ شدند.»

رسول موسوی، دستیار وزیر خارجه ایران به درگذشت واصف باختری واکنش نشان داد. آقای موسوی در توییتی نوشت که درگذشت واصف باختری «بدون شک خسارت بزرگی برای فارسی زبانان جهان خصوصا افغانستان است.»

براساس زندگینامه‌ای که در وبسایت واصف باختری منتشر شده، او در ۲۴ حوت سال ۱۳۲۱ خورشیدی در شهر مزارشریف زاده شد و در ۲۹ سرطان ۱۴۰۲ در کالیفرنیای امریکا درگذشت.

 

منبع افغانستان انترنشنال

۱ نظر

منیژه باختری، دختر واصف باختری روز جمعه (ششم اسد) در سخنرانی در مراسم به خاکسپاری این شاعر پرآوازه گفت آخرین آرزوی پدرش این بوده که «در آغوش مام وطن» به خاک سپرده شود. با این حال خانم باختری گفت آنها نتوانستند آخرین آرزویش را برآورده کنند زیرا به گفته او «در این روزگار تیره، حتی خاک زادگاه و میهنش را از او دریغ کردند.» خانم باختری در این سخنرانی تاکید کرد که رویای واصف باختری به جز از یاد و آرزوی رهایی وطنش نبود.

پاسخ شکایت