شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد پناهجویانی که برای انتقال به امریکا به پاکستان رفته‌اند، حکومت این کشور آنها را پس به افغانستان اخراج می‌کند.

این شبکه خبری امریکایی از قول شماری از پناهجویان نوشته است که نگرانند به دست طالبان بیفتند و شکنجه شوند.

سی‌ان‌ان نوشته که پاکستان امسال دست‌کم ۵۳۰ پناهجوی افغان را، که منتظر انتقال به امریکا بودند، به افغانستان اخراج کرده است.

به گزارش این رسانه، پناهجویانی که در پاکستان منتظر صدور ویزای امریکا هستند، در وضعیت سختی به سر می‌برند. از ماه جوزا، دست‌کم دو نفر آنها خودکشی کردند.

براساس گزارشی که این شبکه روز دوشنبه (نهم اسد) پخش کرد، شمار قابل توجهی از این مهاجران در گذشته با نهادهای امریکایی در افغانستان کار می‌کردند.

آنها به دنبال روی کار آمدن طالبان در ماه اسد ۱۴۰۰ براساس وعده حکومت امریکا به پاکستان رفتند تا از آنجا به امریکا منتقل شوند، ولی در دو سال اخیر خبری از انتقال آنها به این کشور نبوده است.

مردی که منتظر ویزای امریکا است، به سی‌ان‌ان گفته که نیروهای پولیس پاکستان تابستان امسال او اعضای خانواده‌اش را گرفتند در مرز افغانستان رها کردند و گفتند برگردند.

این مرد گفته است که اگرچه نیروهای پاکستانی او را به طالبان تحویل ندادند، ولی حالا او با چهار فرزند و همسرش اکنون در کابل به صورت پنهانی زندگی می‌کند.

یک مرد اخراج‌شده دیگر از محلی که در کابل پنهان شده، به سی‌ان‌ان گفته است: «این وضعیت خیلی خیلی خطرناک و سخت است. چقدر انسان کشته، شکنجه یا ناپدید شدند؟»

این کارمند پیشین یک قراردادی امریکایی گفت: «طالبان مرا مجازات خواهند کرد و به زندان خواهند انداخت. شاید مرا بکشند. مطمئنم چنین خواهند کرد.»

این مرد افزوده است: «هنوز هم باور دارم که امریکا به ما کمک خواهد کرد. هنوز امید خود را از دست نداده‌ایم.»

در پی به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در ماه اسد ۱۴۰۰، حدود ۱۲۴ هزار نفر از طریق عملیات هوایی به رهبری امریکا به خارج از افغانستان منتقل شدند.

هزاران نفر دیگر به پاکستان گریختند. شماری از آنها اسناد کافی برای دریافت ویزای امریکا ندارند. مطابق راهنمای حکومت امریکا برای انتقال پناهجویان افغان، آنها باید در یک کشور سوم مستقر شوند تا فرایند صدور ویزا برای آنها روی دست گرفته شود.

نزدیک به ۹۰ هزار نفر از پناهجویان به امریکا منتقل شدند، ولی بیشتر آنها هنوز مجوز اقامت دایمی در امریکا ندارند. درخواست پناهندگی آنها هنوز تایید نشده است.

۰ نظر